Skip to main content

En CTA eller call to action kan komma i många former. Men oavsett form är en CTA ett effektivt sätt att få besökare på din hemsida att ta nästa steg på deras kundresa. Denna korta tydla uppmaning blir en påminnelse som gör det enkelt för den potentiella kunden att gå vidare. I den här artikeln kommer vi ta upp varför det är en smart idé att använda sig av olika typer av CTAs.

En förenklad process är lösningen

När en person är inne på din hemsida vill du se till att de inte bara har tillräckligt med information för att fatta ett beslut om exempelvis köp, men att det också är enkelt för besökaren att genomföra själva köpet. Upplägg och copyn på hemsidan är därför viktig för att optimera den kundresa du skapar.

Design och väl valda ord till din CTA

Gör dina CTAs till knappar på din hemsida. Det här gör det ytterligare förenklat så att besökaren kommer till precis rätt sida på hemsidan. Designa dina knappar så att de är enkla att se och formulera din call to action på ett tydligt och kortfattat sätt. Se även till att du får till en trevlig tonalitet och att du anpassar dig efter din målgrupp. 

Nyhetsbrev och automatiska utskick hjälper din kundresa

För att besökare på din hemsida ska gå vidare i kundresan och så småningom bli lojala kunder, behöver du göra din del för att göra resan så trevlig som möjligt. Det här kan du förutom genom CTA och text på din hemsida, även göra genom nyhetsbrev och automatiska utskick. Sådana typer av utskick påminner och gör att en potentiell kund kan lära känna ditt företag bättre och bygga upp en relation.

En digital plattform för dina utskick

Om du väljer att börja använda dig av e-postmarknadsföring genom automatiska utskick och nyhetsbrev, är det en bra idé att använda dig av en digital plattform. En digital plattform som är utformad för att förenkla din e-postmarknadsföring kan göra enorm skillnad. Paloma är ett bra exempel på en plattform som kan göra det hela mer tidseffektivt och kul.